Home / Dementie

Dementie

Dementie, een combinatie van symptomen

Dementie is de naam voor een combinatie van symptomen, waarbij de verwerking van informatie in de hersenen is verstoord. De meest voorkomende vormen van dementie zijn de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, Lewy Body Dementie en Fronto-temporale Dementie. Maar liefst één op de vijf mensen krijgt een vorm van dementie.

Eigenwaarde behouden

Wij geloven dat mensen hun gevoel van eigenwaarde behouden wanneer ze de kans krijgen om dingen zelf te doen. Op de Ambrosius helpen we daarom alleen als het écht nodig is - anders doen we dit absoluut niet. Op deze manier kunnen we onze bezoekers echt heel lang een prettige tijd bieden in ons zorgactiviteitencentrum en hen zo lang mogelijk kwaliteit van leven laten behouden, ondanks alle beperkingen die een progressief syndroom als dementie hen oplegt.

Dementie is géén vergeetachtigheid

Vergeetachtigheid en dementie zijn niet hetzelfde. Vergeetachtigheid is een onschuldig verschijnsel waarbij iemand zich tijdelijk iets niet kan herinneren. Bij dementie is de informatie niet meer toegankelijk en lijkt het alsof deze voorgoed is verdwenen. Raadpleeg bij twijfel altijd uw huisarts.

Deze informatie is grotendeels afkomstig van de site van de Stichting Alzheimer Nederland.