Stichting / Organisatie

Dagbesteding voor dementerenden en bomentuin in één

Dankzij de oprichting van stichting Appelbloesem maken wij - Walter Tempels en Anton Broekmeulen - samen met onze medewerkers twee dromen waar: we bieden mensen met dementie of geheugenproblemen in ons zorgactiviteitencentrum De Ambrosiushof een heerlijke, veilige plek waar zij met respect voor hun persoonlijkheid zichzelf kunnen zijn, met al hun kwaliteiten. En we onderhouden en behouden een prachtig natuurgebied van 3,74 hectare en 19 centiare met 500 soorten bomen, planten en struiken.

De regie blijft bij de bezoeker

Vrijwilliger Hans Bonis: "Onze bezoekers doen thuis vaak weinig, horen we van hun partners en families. Bij ons verandert dit. Wij nodigen ze in alle rust uit om deel te nemen aan verschillende activiteiten, maar laten de keuze bij de bezoeker, die vervolgens bijna altijd in beweging komt. Wij vullen de tekortkomingen aan die deze mensen ervaren door hun ziekte, maar de regie blijft bij de mensen zelf. Juist dat doet er toe en stelt ons in staat om er samen iets waardevols van te maken, ons filmpje laat dit heel goed zien."

Kleinschalig en daardoor waardevol

Omdat kleinschaligheid in onze ogen zeer waardevol is ontvangen wij dagelijks maximaal twaalf bezoekers. Op deze manier bouwen wij in de dagen dat de bezoekers aanwezig zijn een goede band met hen op - en vaak ook met de familie. Afhankelijk van de behoefte van de cliënt bieden wij één op één, twee op één of één op drie begeleiding. Momenteel bestaat ons team uit 22 vrijwilligers, aangestuurd en ondersteund door een aantal vaste medewerkers, waaronder één verpleegkundige.

Unieke natuur

Naast honderden soorten bomen, planten en struiken herbergt de natuur van De Ambrosiushof een prachtige bloemenweide en een grasweide. Een imker beheert er enkele bijenkasten, zodat we jaarlijks gegarandeerd zijn van een natuurlijke bestuiving van alles dat groeit en bloeit. Het spreekt voor zich dat al deze natuur vele prachtige vogelsoorten aantrekt, waar wij allemaal enorm van genieten. Onze vrijwilligers verzorgen daarnaast pony's, geiten, kippen, één haan, twee honden, een poes en een volière met zangvogels. Al deze dieren zijn gewend aan mensen, zodat de omgang met onze bezoekers aangenaam verloopt.

Bijzonder gebouw

Stichting Appelbloesem is gehuisvest in hetzelfde gebouw als zorgactiviteitencentrum De Ambrosiushof. Sfeervol ingericht met hedendaagse en oude elementen, met vaak een bijzonder verhaal, gerelateerd aan huidige of voormalige bezoekers, is het een bezoek meer dan waard.

ISO Certificering

Stichting Appelbloesem is ISO gecertificeerd volgens ISO norm : ISO 9001 : 2015

Aangesloten bij

Stichting Appelbloesem is aangesloten bij de koepelorganisatie Samenwerkende Zorgboeren Zuid ( SZZ ).

SZZ

Altenaweg 20a
5145 PC Waalwijk
www.szz.nl